BESLUTSÅNGEST

Har vart och tränat för Annica Lindström nu i kväll, red i 40-50 min med en annan tjej. Hon gick som bäst i galoppen, gick på tyglen & bärde upp sig, men i skritten & traven var det lite mera halv dant. Jag har för lite stöd på yttertygeln och släpper det omedvetet med väldigt jämna mellanrum + att jag driver för lite med benen. I galoppen blir det lättast för henne då hon går fram mer av sig själv då, inte för att hon är seg i skritt & trav men hon behöver mer hjälp där.

Men i galoppen fick jag till stödet bra och det rullade på, svävade fram då & då hihi!

Nu till själva beslutsångesten, jag måste bestämma om jag vill träna för Rebecka eller Annica...

Det känns som att det kommer ta längre tid för Rebecka men samtidigt gick hon mycket bättre i skritt & trav för henne, galopperade inget där. Hon instruerar/rider som sagt mer åt det akademiska hållet vilket gör att man rider med så lite & fina hjälper så möjligt, det är väl i för sig meningen med "vanlig" dressyr också. Om jag ska försöka förklara lite ytligt hur jag red för Rebecka: Inget drivande med benen, ställer hästen endast med innertygeln (inte särskilt mycket kontakt med yttertygeln), använder mycket vikthjälper och sits men överlag så små och lätta hjälper som möjligt. Sammlar hästen genom att "knyta" naveln och dra den mot ryggraden samt spänna insidan av låren. Detta funkade bra och hon gick väldigt bra men jag vet inte det är ju väldigt nytt för mig så känns lite konstigt än. Vet inte om det är för att det är nytt som att det känns lite skumt!

För Annica så är det ju mer "välkänt": Stöd på yttertygeln, använd benen osv. Ja ni vet nog hur "vanlig" dressyr går till.

Men jag måste som sagt bestämma mig! Jag har inte en blekast just nu om hur jag vill göra, hur hade ni gjort?

Det är inga stora pengar i skillnad (40 kr dyrare för Annica) men blir ju det i längden kanske. Plus att det är 1,5 mil närmare att träna för Rebecka. Det låter ju som att jag lutar åt Rebecka men jag vet inte... Hjälp mig!!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag har ju själv börjat rida centrerat nu (också typ akademiskt fast inte riktigt ;) och fullkomligt älskar det! Ok att det går långsamt men man lär sig som det ska vara från grunden.. Sen funkar det alltid, på alla hästar :)

2011-01-25 @ 17:20:16
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: fridan

det där med tränare är så himla svårt och så himla personligt! jag tror du innerst inne vet vem du vill träna för! :) och det är ju inte omöjligt att byta senare :)

2011-01-25 @ 21:52:34
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Anna

Kör på Rebecka. Akademiskt är jättebra för ens ridning. Enligt mig i alla fall. Tycker det är lite lättare men med samma resultat, typ, om du fattar.

2011-01-26 @ 18:03:16
URL: http://dagbokdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0