Senaste dagarna

I torsdags var jag ute och tömkörde Sushi så att hon skulle få stretcha lite efter onsdagens hoppning.
I fredags var jag och Malin ute på en barbackatur, myspys!
I lördags var jag och Sushi ute på en ganska lång sväng, joggade en hel del och galopperade en del. Hon blev inte riktigt lika wild and crazy den här gången, men lite glädjesprång hann hon med!
I Söndags jobbade jag och sen däckade jag när jag kom hem så då fick hon vila.
I måndags tog vi ett kort pass i ridhuset, hoppade några språng tillsammans med Julia & Gina, vilket var uppskattat hihi. Efter det åkte jag till vår veterinär så att hon skulle undersöka munnen på Sushi, hon gnager ju så på bettet, biter fast i framförallt vänster sida. Hon hade ingen bettöverslitning men ärrvävnad vid vänster kindslemhinna samt lindrig elmgering (fel ord haha men ser inte riktigt vad hon har skrivit på pappret!) av underkäken på både höger och vänster sida, men inga synliga påbitningar. Veterinären misstänkte att det hade med nosgrimman att göra, att det blev för lite med plats. Hon slipade ner lite och raspade på några tänder. Vad vi ska göra nu är att rida bettlöst i två veckor samt byta till remontnosgrimma om jag ska ha nosgrimma på henne. Jag ska till Ullared idag så ska försöka haffa ett hack där så att jag kan fortsätta rida henne. Om hon funkar på hack så tänkte jag rida på det ett tag så att hon bryter beteendet att bita fast i bettet, även om hon inte har ont längre så kan det sitta kvar i skallen länge.
 
Fick besked att träningarna för Paula börjar vecka sex och då har jag plats, wiho. Så nu ska vi fortsätta träna på tills dess och stärka konditionen.

Kommentarer
Postat av: mikaela

Skönt att höra att det gick bra hos tandläkaren. När jag läste detta med att han tuggar på bettet vart jag påmind. Detta har hon gjort även när hon bodde hos mig, speciellt när jag red dressyr och det vart mycket tänkande. Uppfattade det som en ful ovana hon har. Hoppas hon slutar med det så det inte sliter på tänderna. :/ jag red henne alltid på remont nosgrimma men endast för jag tyckte det var så fint på henne. ;)

Förresten har jag berättat att Sushi en gång har sparkat av smalbenet på en tjej? :O inte för att det var meningen men ack så jag skämdes.

Roligt att hoppa lite. Inte alls avundsjuk ;)

2013-01-16 @ 13:49:01
URL: http://hallontuttar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0