Veterinärbesök

Veterinären har vart här nu på morgonen för att vaccinera samt ID-kolla fölen. Sensation stod som ett ljus när hon fick vaccinet och chippet, däremot var det lite obehagligt när det skulle dras lite svans för DNA-prov.
Vet. trodde att det kunde vara ligamenten som knäppte/knakar så när hon äter, alltså inget farligt.
 
Vi kollade Fionas bakben med böjprov och hon visade inget, vet. trodde att det kunde sitta muskulärt men tyckte att jag skulle hålla igång henne och träna som vanligt. Om det blev värre så tyckte hon att vi skulle åka till klinik men det var helt lugnt nu i alla fall.
 
Att Sushi blir lite tjock i bakbenen när hon stått inne över natten beror på dålig blodcirkulation så hon skulle må bra av lösdrift. Jag är dock lite kluven till lösdrift, Sushi skulle säkert trivas men det blir lite osmidigt. Sen går det väl att linda och ha sig över natten men det skulle nog damen vantrivas med så det får vara.
När fölen ska vaccineras igen om en månad så ska vi ta en ordentlig koll på Sushis mun eftersom hon går och ganger på bettet, så länge ska jag testa ett rakt gummibett.
 
Så jag har fått svar på en del oroliga frågetecken idag vilket känns väldigt skönt. Nu känns allt lite lättare och mer motiverat. Så efter vaccinveckan så ska jag se till att sparka igång rejält med alla tre. Fiona ska fortsätta att köras som nu ungefär, Sushi ska börja skrittas sex dagar i veckan växlande ridning och tömkörning och Sensation ska börja vänjas av på riktigt samt få börja gå på promenader. Hur ser eran höst ut?
Underbar höstdag med frost och sol!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0