Hästfysiotereaput

Ja en sådan va ute och kollade på min systers häst igår, jag tittade på lite och tänkte att det är lika bra att kolla igenom Sushi också. Jag visste att hon skulle vara långt ifrån felfri men trotasade den rädslan och så satte hon igång. Hmm det va väl inte särsklit mycket som var bra, hon hade en avslappnad och fin gång i alla fall.

Spänningar vid bogbladen - Beror till största sannolikhet på täcken. HSFen tyckte att inga hästar behöver täcke. De vill ogärna röra sig i täckena eftersom det är dålig passform, finns inget täcke som är gjort för att passa en häst, så de står mest still och när de går så kan de inte ta ut stegen ordentligt. Så hon tyckte av med alla täcken förutom när det regnar och blåser samtidigt. Jag lär dock lägga på det även om det "bara" regnar eller är nederbörd. Klippte man sin häst så var man såklart tvungen att ersätta det med ett täcke men hon tyckte att det var helt onödigt att klippa dem. Släpper man ut en svettig häst så ställer den sig där det blåser som mest så att den torkar så snabbt som möjligt. Låter man dom däremot stå inne och torka så blir dom kalla eftersom där torkar dom inte, svettäcken funkar inte eftersom dom stänger in svetten.

Spänningar i manke & rygg - Vilken suprise att inte sadeln passade, eller ja egentligen va det ju det men dom där jäkla sadlarna vill ju aldrig passa. Sushi kan inte fortsätta att muskla sig i den här för att den har blivit för trång. När man har en såpass omsuklad häst och köper ny sadeln brukar man kunna ha den ca ½ år innan man måste byta, jag har haft den i fyra månader. Flyttade jag dock bak den, hade den för långt fram nu, så kommer hon kunna ha den ett tag till. Sen tyckte hon att vi skulle köpa en bomlös sadel eftersom den går att använda på alla hästar och behöver inte passas in (låter helknäppt jag vet!!) tills hon har musklat klart sig så att man slipper byta sadel med så jämna mellanrum och sen köpa en "riktig".

Stel i bakkärran - Kommer inte riktigt ihåg vad som orskade det men antar att det hänger ihop med det ovan!

Åtgärder -
  • Tömkör minst en gång i veckan för muskelbygget
  • Klättra mycket. Rygga avsuttet i uppförsbacke både rakt och sickzack
  • Mycket sidvärtes
  • Lång & låg form (visste jag redan)
  • Av med täcken
Foder - Med tanke på hur bra hö vi hade så tyckte hon att jag skulle plocka bort lusernet, helt onödigt och kostar alltså bara pengar, och bara ge henne hö, mineraler, vitaminer samt olja.

Min åsikt - Mycket som hon sa lät väldigt logiskt och det var väldigt nyttigt att höra på henne och att hon behandlade Sushi. Men sen finns det ju lika många åsikter som det finns människor i världen så jag tror att man helt enkelt får testa sig fram och se vad som passar en bäst. Jag kommer alltså testa på det här spåret och ta ut henne om ett tag igen för att se om det blivit någon skillnad.

Kontakt - Här kan ni kika på hennes hemsida

Kommentarer
Postat av: fridan

tycker de är bra att kolla igenom hästen ibland :) härlit att ni har så bra hö :D



sv: usch ja, skolarbete har jag med, men förtränger det hihi.

2011-03-27 @ 21:56:59
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Katarina

Sv. Ja, det var en charmig filur :P



Tja, det där du skriver om verkar ju inte så dumt faktiskt, men mest gillar jag att hästen klarar sig på hö - det gör de flesta hästar om man bara vet hur man odlar :)

2011-03-27 @ 22:20:13
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: fridan

tack :DD:D:D

2011-03-28 @ 15:52:44
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0