BESLUTSÅNGEST 2

Nu har jag ju rett ut det där med vem jag ska träna för och har fortsatt med Annika men nu så har jag en väldigt stor beslutsångest över något annat, nämligen betäckning! Det är Sushi det gäller och det jag funderar på är om jag ska betäcka henne i år eller vänta... Alla åsikter är varmt välkommna, behöver höra lite olika!

Fördelar:
  1. Betäcker jag henne i år så fölar hon någon månad före jag tar studenten, efter studenten hade jag tänkt att jobba ca ett år, vilket gör att jag vet vart jag kommer befinna mig = jag är kvar på hemmaplan och kan ta hand om & fostra fölisen
  2. Hon är 12 nu vilket gör att hon skulle vara 13 vid födseln. Eftersom det är hennes första föl så vill jag inte vänta allt för länge med att betäcka henne. Får hon ett föl när hon är 13 så kan jag sälja det efter sex månader (funderar bara) och sen vänta något år med att betäcka henne igen tills jag har tid & råd med en häst till. Men då har hon ändå fått sin premiär fölis vilket jag inte tycker man ska vänta med förlänge!
Nackdelar:
  1. Vi har ju äntligen börjar komma igång lite med träningen, betäcker jag henne i maj så lär jag inte ta ut henne offentligt på minst tre månader vilket gör att vi kommer tappa igen. Vi kommer troligtvis inte hinna tävla något på hela året. Jag kommer nog missa vårt planerade träningsläger på klubben och en del andra roliga saker som kommer komma. Men å andra sidan är det ju så att vi alltid kommer missa saker när jag än väljer att betäcka henne
  2. Väntar jag tills nästa år så kommer fölisen komma när hon är 14 och när jag antagligen kommer vilja resa eller plugga vidare = dålig timning. Vet inte hur många år jag kommer läsa, om jag kommer resa, vart jag kommer bo och tusen andra saker
Slutsats:
Det är så himla svårt! Det lutar åt att jag betäcker henne i år men samtidigt kommer det ta lång tid innan vi kommer ut och tävlar. Inte för att tävlandet är allt men det är ju något jag vill göra. Det är ju så svårt att veta vad man kommer hitta på om något år. Det känns lite som att man får planera livet efter hästarna, det känns faktiskt lite tråkigt men samtidigt så skulle jag aldrig kunna göra mig av med dom. Egentligen va ju tanken när jag letade efter ett fullblodssto att jag skulle betäcka henne med en anglo och spara fölungen, det skulle bara vara ett + om hästen gick att rida.

?
Om det nu blir så är ju frågan vad jag ska betäcka med?!?!?! Från början var ju tanken en anglo men eftersom jag troligen inte kommer behålla fölungen är ju frågan om jag ska betäcka med en anglo, ett halvblod eller en ridponny? Vilken blir lättast att sälja? Det är så svårt att veta men känner att det är dags att bestämma sig snart!

PS
Vi har ca 13 års avelserfarenhet här hemma och skulle det nu inte gå att sälja fölungen så har vi plats hemma. Hon har god exteriör och ett toppen temperament

Lite hjälp tack!

Kommentarer
Postat av: fridan

usch svårt att säga ju hur man skulle göra :/ är ju trist om ni kommit igång med träningen mkt o så samtidigt som de är dumt att vänta tills de blir för gamla med första fölet som du skriver :/

2011-03-03 @ 14:13:01
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Matilda

usch, jobbigt beslut!

2011-03-03 @ 15:20:40
URL: http://mattiebusen.blogg.se/
Postat av: jennie

Jag skulle betäcka henne i år, spara fölet, resa hinner man trots allt göra fast man har unghäst. De blir ju trots allt 4 år från nu innan den ska ridas in riktigt. Väljer du hingst efter ditt behov kan du få fram en riktigt bra tävlingshäst av fölet ju.

Då har jag sagt vad jag skulle gjort, men hoppas du kommer fram till de bästa beslutet för dig.

2011-03-03 @ 23:00:36
URL: http://apotin.blogg.se/
Postat av: Katarina

Sv. Yes, någongång så vinner man :D



Hm, jag röstar nog för betäckning i år eftersom du vet vad du gör nästa år... Man kan ju ändå träna och sånt fastän hästen är dräktig (men abortvirusvaccin kan ju vara en käck idé då). Annars blir det lätt att man hittar massa annat roligt om man väntar, kanske flyttar för att plugga och allt sånt och då blir det kanske inte av alls..

2011-03-04 @ 08:52:06
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Anna Elfstrand - hästblogg

tack så mycket! känns väldigt skönt att slippa åka med andra nu, jag kan göra det själv :D haha!

2011-03-04 @ 09:09:13
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: mikaela

skulle vara jätte roligt om du betäckte henne i år. Sushi skulle bli en perfekt mamma tror i alla fall jag. Vi tänkte själv betäcka henne men hann aldrig så långt. Vi skulle ha betäckt henne med ett halvblod då det skulle ha passat mig bäst att ha då vi troligtvis skulle ha behållit det. Men betäck med det som du tycker passar dig bäst. Det roligaste är ju trots allt att hon får bli en mor. haha jag kan ingenting om avel då jag aldrig hållit på med det. Men jag tror verkligen hon skulle bli en bra mamma. Hon har ett sånt bra psyke.



Jag hoppas du kommer fram till det som passar dig bäst och känns bäst. All lycka till er och krama om den vackraste tjejen i världen ifrån mig.

2011-03-04 @ 19:51:09
URL: http://hallontuttar.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ska själv betäcka mitt sto i år.

Tyckte det var svårt att komma fram till ett beslut. Min dam är 13år och har inte haft föl så jag känner att jag måste göra det nu. Jag hade nog inte funderat så mycket på att betäcka henne om det inte vore för att hon är efter Gribaldi och det känns galet dumt att inte ta tillvara på det. Sen vill jag gärna behålla hennes avkomma då hon själv betyder ofantligt mycket för mig.

Min plan är att hon ska betäckas om en månad och sedan vila en period och sedan i sommar tävla lite lätt tom sept sen ska hon trappas ner och få vara Mamma ledig. Känns tungt att inte få rida henne på så länge men jag hoppas det är värt den långa väntan.

2011-03-08 @ 10:24:15
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: MLI DAHLGREN

tips på bra anglo hingstar för hopp i avel ? :)

2011-04-20 @ 12:49:32
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0