Utvärdering KM 2010

Varning för långt inlägg haha!

Igår va jag & Fiona och körde klubbmästerskap i Vartofta tillsammans med en ny groom, Charlotte. Det är ju inte så mycket att grooma när man bara har en sulky men Charlotte skötte sig bra ;) Har letat efter en så liten och lätt groom som möjligt och hon blev perfekt.

På fredagen va jag där och hjälpte till att göra iordning allt så det va bara att köra nu på lördagen med första dressyrstart kl 10.00.

Jag har ju faktiskt knappt kört någon dressyr nu under den här 1½ månaden som jag har kört igång henne så jag är nöjd med resultatet. Slutade på 66 straff utan felkörningar för en gångs skull ;) Protokollet löd så här:

Inkörning i arbetstrav: 6, rak & fin inkörning. Bra halt på alla 4. Se upp så att hästen inte rättar sig bakåt.
Framkörning i arbetstrav, höger varv arbetstrav, volt med 20 m diameter: 6, Se upp så hästen är rak! Fin rundhet tappar dock tempo
Arbetstrav, vänd halvt igenom, arbetstrav: 5, jobba på tempo. Vägarna kör du fint. Hon blir lätt framtung
Arbetstrav, volt med 20 m diameter: 6, bra korrigerat med piska, fin handställning. Bra blick
Arbetstrav, vänd halvt igenom, arbetstrav: 5, fin figur, var noga med omställning samt tempo
Halt 10 s, skritt på tömmen: 6, jobba hästen bättre in i halt, ej helt stilla. Önskvärt bättre stegllängd
Arbetstrav, serpentin 3 bågar: 6, seg igångsättning, planera tidigare, gena inte, rakhet på medellinjen
Arbetstrav, snett igenom mellantrav: 6, bra försök, nyansera bättre vid M
Arbetstrav, snett igenom mellantrav: 7, ja men visst, bra början!
Arbetstrav, halr ryggning 3 m: 6, markera halten bättre, lugn och fin ryggning
Skritt på tömmen, halt hälsning: 6, se upp så att din häst inte rättar sig bakåt
Allmänt intryck, gångarter: 6, tveksam början men du körde bra vägar. Ha hästen mer taggad innan du kommer in
Framårbjudning: 5, -||-
Lydnad & lätthet: 6, Bra jobbat med röst, se bara upp med hur du använder piskan
Kusken: 6, fina händer & bra blick
Presentation: 6

Så jag är nöjd med tanke på att vi inte har tränat någon dressyr knappt! Detta räckte till en delad första plats av tre stycken :) Det är roligt när dom skriver så mycket så att man vet vad man ska träna på. Lite mer energi till damen hade inte suttit fel...

Precisionen sen gick väl sådär, vi rev inga bollar men tempot blev trav. Sen vid port 12 så dog hon bara, växlade ner och vägrade öka! Det brukar ju vara så att det är en grundomgång och klarar man den så kör man några omkörningsportar direkt efter. Nu var de dock så att de bara va en grundomgång med 15-16 portar, snabbast vinner. Så ja det va väl ingen jätte höjdare, här slutade vi på tredje plats. Mer energi här också tack!

Sen hade vi matpaus och sen va det dags för maraton. Först körde man en liten sträcka på en km eller något och sen va de fyra hinder. Det gick jätte dåligt, inget flyt alls och det blev jätte ryckigt och dumt. Jag tyckte att de va ganska så svårt byggt för ett KM men de va antagligen bara så att jag valde dumma och för svåra svängar + att jag har en förmåga att svänga för sent och då blir stackars Fiona förvirrad. Så ja det va ingen höjdare alls och de va ingen vidare fart i henne heller, slutade på sista plats.

What to do då?! Det bästa för enrgin tror jag skulle vara om Fiona fick sig en parkompis med lite riv i sig. Har ju en sån kandidat vid namn Arnold, har tömkört dom i par några gånger och dom kommer väldigt bra överens, han är de ju fart i! Men det är tiden som ska räcka till också och de gör den inte just nu, blir de som jag hoppas på så blir de ännu mindre tid en tid framöver. Ni ska få veta så fort jag vet säkert ;) Mer energihöjare kan vara kraftfoder!!!! Har faktiskt inte gett henne något alls nu så jag får skylla mig själv, korkat... Sen så är hon ju inte van att dra runt på två pers så därför bör man köra med tyngder hemma så att de inte blir en tyngdchock när man ska tävla.
Sen har hon ju problem med munnen och vi ska åka ner till Ylva Rubin med henne så snart jag fått ihop pengar.
Annars så hoppas jag att de blir Rebecka träningar snart igen :)

Det är en tävling på Nuntorp den 30 oktober som jag funderar på, är dock en bit dit. Det skulle vara både körning, agility, tömkörning, hoppning & dressyr. Så det vore roligt att åka dit och t'vla körning och agility :)

Har ingen ny bild så de får bli en maratonbild från förra sommaren:

Kommentarer
Postat av: Sara

sv: Jaaa jag hoppas det ! :DD Ni får se resultat sen!

2010-10-03 @ 21:22:54
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: fridan

oj, funderar du på att köra par alltså? varför då?? :o



sv: taack!!

2010-10-03 @ 21:40:24
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: fridan

jaha :D vad kul! och vad gulligt med shettispar :)))

2010-10-04 @ 12:38:09
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0