Dag 2 – Min första häst


Min första häst var ett shettissto som vi köpte när jag var tre vid namn Viola. Hon var född 78 undan Bambina, efter Carmito och morfar var Kirkbride Golden Boy. Hon skulle alltså vart 32 (snart 33) men vi fick tyvärr ta bort henne 2005. Hon har åtta reggade föl var av tre är födda hos oss, den ena är Fiona.

Jag har små minnesbitar av hur det såg ut när vi var och tittade på henne, vi åkte på en grusväg som svängde lite och hon stod i en lerig hage brevid en ladugård / ett stall. Jag kommer ihåg att jag hade tjatat om en egen häst ett tag för jag visste några äldre tjejer som hade det. Vi hade redan två fjordningar hemma när vi köpte Viola och mamma & pappa hade hållt på med hästar sen barnsben.

Det var henne jag lärde mig att rida på och hur man körde, hon lärde mig så mycket och var alltid hur snäll som helst. Hon var pigg in i det sista och min allra bästa vän. Hon hade kvickdrag men det lindrades med alger samt när hon var dräktig. Hon var en toppen mamma och jag kommer ihåg hennes ena fölning hos oss en sommar kväll.

Jag minns dagen som hon avlivades på som igår och det skär i hjärtat att veta att man aldrig mer får träffa henne. Men jag försöker att minnas våra fina & bra stunder, när vi åkte sulky bakom henne och min bror och min granne var kära (eller iaf min granne haha), min första galopp på ett fält och bara hennes fina trygga närvaro


Jag leder Fiona och min lillayster rider på Viola!

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh jag minns också min första shettis... Those were the days.

2011-01-01 @ 11:49:32
URL: http://dagbokdagbok.blogg.se/
Postat av: Helena

Så gullig! :D



Svar: Ja det känns kul att pröva honom i klassisk körning då jag själv tränade och tävlade det lite tidigare med en av ridskolans ponnyer :)

2011-01-01 @ 15:24:35
URL: http://travgalen.se
Postat av: fridan

vilket fint inlägg! men vad kul att ni har fiona kvar då som är hennes föl :)

2011-01-01 @ 23:32:29
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0